Aktivne škole- drugi deo

U zgradi Vlade AP Vojvodine je 31.10.2015 održana konferencija „Aktivne škole“ – drugi deo“. Učešće su uzeli koleginice i kolege Milijana Ardeljan Boškov, Svetlana Mirčić,  Marjan Petrov, Boris Knežević i Danilo Borovnica.

Konferenciju je zvanično otvorila Marinika Tepić, Pokrajinska sekretarka za sport i omladinu. U uvodnoj reči govorila je o programu aktivnih škola. Prvenstveni cilj ovog programa nije takmičenje dece, već podizanje nivoa fizičke aktivnosti dece i zdravog načina života. Uverena je da će ovaj program prihvatiti više škola, direktora i nastavnika. Apeluje da ne virimo na vrata koja su oni otvorili, već da slobodno uđemo, prijavljujemo projekte, tražimo podršku.

U svom izlaganju Branko Vujović, šef odseka za sport i omladinu, se osvnuo na osobine, ciljeve i efekte ove akcije.

Program „Aktivne škole pokrajinske vlade preuzima pristup škola koje promovišu zdravlje, kao i postojeća iskustva u svetu, sa ciljem podsticanja i osnaživanja cele škole da, u saradnji sa roditeljima i lokalnom zajednicom, promoviše fizičku aktivnost i blagostanje u svojoj školskoj zajednici.

Koristi za školu od ovog programa

  • Mogućnost da škole istaknu certifikate na svojim sajtovima i ulazima u škole, kao prepoznatljivo obeležje kvaliteta. Da roditelji prepoznaju tu školu kao mesto gde se vodi posebna briga o zdravlju njihove dece;
  • Mogućnost korišćenja tekuće podrške stručnog tima „Aktivnih škola“;
  • Pravo na besplatne radionice i edukacije u sklopu programa;
  • Mogućnost sufinansiranjem stručnog usavršavanja nastavnika i nabavkom literature
  • Očekuje se pozitivan efekat na školsko postignuće učenika, školsku kulturu i ukupnu efektivnost škole

Koristi od ovog programa za nastavnike mogu biti i finansijske kroz projekte i programe koji će se raditi u okviru Aktivne škole.

U procesu akreditacije korisšćeni su instrumenti samovrednovanja fokusirani na sedam celina (modula):

  1. Školska politika
  2. Fizičko vaspitanje
  3. Vannastavne aktivnosti
  4. Materijalni resursi
  5. Profesionalni razvoj i podsticanje fizičke aktivnosti osoblja
  6. Saradanja sa roditeljima i lokalknom zajednicom

Od preko 500 osnovnih škola u Vojvodini tokom prvog ciklusa samo 14 škola je otvorilo nalog, 12 škola je popunilo prijvu, a 8 dostavilo dokaze i dobilo akreditaciju.

Aktivnosti koje su pokrenute u okviru Aktivne škole su : Mini atletika za učenike od prvog do četvrtog razreda, rukomet za učenike petog i šestog razreda, ritmička gimnastika, aktivan raspust je odobren za 49 škola od 127 koliko se prijavilo.

Sportski pokretni rekvizitarijum su dobile 103 škole koje nemaju fiksulturnu salu.

Posebno je istaknuta neravnomerna raspodela budžetskih sredstava kada je sport u pitanju: 2-3% se izdvaja za školski sport, a 80% za takmičarski sport. Ideja je da raspodela bude 30% i 35%, kao i da se izdvaja 20% u okviru sporta za sve i 15% za sport za osobe sa invaliditetom

Akreditaciju na tri godine su dobile osnovne škole:

  • Vuk Karadžić Crvenka
  • Jovan Popović, 375 učenika Kikinda
  • Đorđe Natošević – Škola u koju se beži, 954 učenika Novi Sad
  • Vuk Karadžić Novi Sad
  • Stevan Sremac, 1678 učenika Senta
  • Đura Jakšić, 1036 učenika na tri lokacije Kać
  • Novak Radonić, 426 učenika +43 odraslih Mol
  • Sveti Sava, 750 učenika Kikinda

Osnovna škola Jovan Popović je u okviru ovog programa od pokrajinske vlade dobila 4 miliona dinara za adaptaciju fiskulturne sal i školskog dvorišta. Naša škola tu priliku nije iskoristila.

Gospodin Dirk Frenzel vodi odeljenje Škola i obrazovanje u Štutgartu u nemačkoj pokrajini-državi Baden Vitemberg. Svaka federalna jedinica donosi vlastitu prosvetnu politiku. Pokriva 1.500 javnih škola, 47.000 nastavnika, 4.400 nastvika fizićkog vaspitanja, 550.000 učrnika. U nemačkoj privatne škole ne zauzimaju značajno mesto,r ecimo kao u Velikoj Britaniji.

U poslednjij nekoliko godina imali su zatvaranje 80 General Secondary School. Odatle je sledio program Učenje-Dalje-Zajedno.

Sada osnovne škole rade puno radno vreme zbog broja učenika, ranije su radile od 13.00.

Svetska preporuka je jedan sat denvno obaveznog vežbanja za decu. Jer su posledice nedovoljne fizičke aktivnosti su : preterana težina, glavobolja, dijabetes, kriva kičma, loš kardio-vaskularni sistem, visok krvi pritisak. Iz toga dalje proizilazi : izolacija, agresija, nizak nivo samopoštovanja, smanjena mogućnost za ostvarivanje kontakata, smanjenje saznajne (kongnitiven) mogućnosti.

Cilj je povećanje pažnje i koncentracije. Deci je potrebno vežbanje. U programu aktivnih škola imaju sertifikovanje 837 osnovnih škola i 61 srednja škola.

Među glavnim ciljevima su

  • Prevencija upotrebe droge
  • Prevencija nasilja
  • Promocija zdravlja

To ostvaruju

  • put do škole peške i bicikolm
  • aktivni odmor (tokom časa)
  • Atraktivne učionice i školska igrališta
  • Ritmičan školski dan
  • Vannastavne aktivnosti (extracurricular)

Kod njih je dobijanje ovog sertifikata veoma važno. Finansijski efekat je manji deo toga (500 eura).

U radionici Aktivne škole i uspostavljanje međunarodne saradnje Milana Borišev je istakla neke programe u koje možemo da se uključimo kao što su : Erasmus +, Youth in action programme za omladinu od 13 do 30 godina, e-Twinning, IPA II, dunvsku interregionalnu saradnju http://www.interreg-danube.eu. Pre i posle ove radionice smo imali prilike da razgovaramo sa gospodinom Dirkom Frenzelom.

O DaNe

Math teacher and IT expert with nearly 30 years of experience with interest in math, astronomy, life long learning, dance, music.
Ovaj unos je objavljen pod Obrazovanje i označen sa . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s