Primitivna igra

Čoveče, ne ljuti se.

Na početku  Moving to Math 2.0 MOOC sam video Dan-ov govor na TEDx gde sam primetio ovu igricu. Tragajući dalje sam bivao sve više oduševljen. Kako u petom razredu upravo sad kreće deljivost brojeva nisam oklevao da mi ova igrica bude uvod u temu prostih brojeva i faktorizaciju.

Igra Prime Climb je osmišljena od strane osnivača sajta za učenje MathForLove, Daniel Finkel i Katherine Cook. Igra je pokrenuta na KickStarteru sa predviđenim fondom od 25.000$, a dobili su 80.000$. Nije sve ni u digitalnim igrama. Igra liči na „Ne ljuti se čoveče“ samo u tome što možete naljutiti protivnika kada ga izbacite sa table. Moj slobodan prevod naziva igre je Pravilno Prosto Pentranje tj P3 i na sajtu MathForLove možete naći pravila i karte na srpskom jeziku.

Vreme za realizaciju je bilo kratko, svega par dana. Ni cena od 15$ po komadu nije bila idealna. Kako igru mogu da igraju četiri potrebno je do 7 kompleta za jedan razred (zavisno od broja učenika). Tako sam  se odlučio da ploču odštampam i plastificiram, napravio malo izmenjene karte, odštampao i zalepio na prave karte, nabavio pione (figurice) od rashodovanih igrica „Ne ljuti se čoveče“, setio se kako da zamenim „desetostranu kocku“. Na početku su pioni bili sitniši od eura, forinti, leja, kuna i konvertibilnih maraka tako da smo malo učili i konverziju. Sve zajedno svih 7 kompleta ispod 20$.

Čas je ispao sjajno (kakva evaluacija). Sada u radu sa ovom decom imam argument : Ako ovo uradite dobro igraćemo P3. Pošto niste ispoštovali dogovor nema igranja. Neki bi rekli bi ucena. Mi kažemo motivacija.

Ova igra

  • uči matematičkim činjenicama
  • ističe dublju matematiku u pozadini činjenica
  • zabavna je tako da ne izgleda kao edukativna igra

U školi se dostav vremena provodi u savlađivanju množenja i deljenja ali većina provedenog vremena u vežbanju je frustrirajuća, dosadna bez isticanja dubljeg razumevanja matematike tako da deca gube zainteresovanost, propuštaju lepotu i uživanje.

Ova igra inspiriše decu za dublje razumevanje matematike dok vežbaju aritmetiku. Mehanizam igranja je jednostavan tako da deca u njoj mogu da uživaju dok igraju, ali moguće strategije su dovoljno složene da čak i izvežbani igrači moraju da stanu i razmisle koji naredni potez će biti najbolji. Mi smo je zavoleli.

Prva razlika je kocka. Standardna šestostrana kocka na koju smo svi navikli je zamenjena desetostranom „kockom“. Ona služi za kretanje po ploči tako što se dobijeni broj uz pomoć sabiranja, oduzimanja, množenja i deljenja primenjuje na broj polja na kom se vaš pion (figura) nalazi. Mi nismo uspeli da nabavimo ovakvu „kocku“ pa smo bacali dve obične kocke i sabirali zbir, a šetica je zamenjena nulom. U slučaju da padnu dve šestice (nula) ponovo se baca. Pobrinite se da budete strpljivi !!!

Najbitnija razlika je ploča koja koristi šest različitih boja: siva, narandžasta (2), zelena (3), plava (5), ljubičasta (7) i crvena (svi ostali prosti brojevi) su poređani po Arhimedovoj spirali. Ove boje se koriste da se predstave složeni brojevi. Četvorka je sastavljena iz dva narandžasta dela jer je 4=2×2. Deset je sastavljen pola iz narandžastog i pola iz plavog dela jer je 10=2×5 itd. Potpuno crvena polja su rezervisana za proste brojeve. Tako je. Ova igra koristi boje da predstavi rastavljanje brojeva na proste faktore.

Ovo može biti inovativna metoda učenja množenja i deljenja koja omogućava i mlađem uzrastu da se uključi u igru putem prepoznavanja obrazaca tj gledajući u boje.

Na primer ako ste na polju 6, čiji su faktori 2 (narandžasto) i 3 (zeleno) i dobili ste bacanjem kocke 7 (ljubičasto). Da biste odredili gde će vas odvesti množenje treba samo da nađete polje koj je sastavljeno iz tri dela narandžaste, zelene i ljubičaste boje što jeste 42 kao proizvod 6 i 7.

Potrebno je strpljenje kada se igra sa mlađima ali definitivno je moguće uvesti umetnost matematike deci čak i pre nego što počnu da uče napamet.

Ova igrica je namenjena onima koji su naklonjeni matematici i vole zabavu.

Primetio sam:

  • Brojevi idu rastućim redosledom
  • Brojevi imaju veze sa bojom i obrnuto
  • Ima pet boja
  • Boje su upotrebljene da pokažu vezu između brojeva
  • Svi parni brojevi su narandžasti
  • Ima puno sasvim crvenih brojeva
  • Sasvim crveni brojevi su neparni

Pitam se:

  • Zašto je 1 jedini sivi broj?
  • Zašto neki brojevi imaju dodatno napisane brojeve?
  • Koja boja je najčešće korištena?
  • Da li ovde postoji neki obrazac? Ne vidim ga.
  • Zašto su brojevi obojeni nasumice(bez nekog obrasca ponavljanja)?
  • Za koje učenje matematike ovo može da se koristi?
  • Ko se ovoga setio? Ovo je super!

Ovaj pristup nastavi odgovara Kolbovom eksperimentalnom ciklusu (stilu učenja) koji polazi od konkretnog iskustva (osećati, otkrivati) preko reflektivnog posmatranja (opservacija), apstraktne konceptualizacije (promišljanje, analiza, razmišljanje) i aktivnog eksperimetnisanja (činjenje, primena).

LLI:

Advertisements

O DaNe

Math teacher and IT expert with nearly 30 years of experience with interest in math, astronomy, life long learning, dance, music.
Ovaj unos je objavljen pod Matematika, Obrazovanje i označen sa , , . Zabeležite stalnu vezu.

Jedno reagovanje na Primitivna igra

  1. Olivera kaže:

    Žao mi je što nisam ranije pronašla ovu igru, ali sledeće godine ću definitivno probati sa đacima da je odigram. Svaka čast na ideji.

    Sviđa mi se

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s