Svemirski detektivi

„Misli globalno, deluj lokalno.“

Svaki dan u letnjoj školi u Atini je počinjao zagrevanjem igrama pod zajedničkim imenom „Spaces detectives„. Tim koji je pravio Space detectives je deo Nuclio projekta. Oponašali smo astronaute i pokušavali da vidimo kako izgleda hrana bez ukusa, kako funkcioniše komunikacija Zemlja-satelit, navođenje satelita, kao i kako ova komunikacija funkcioniše kada imamo kretanje rovera po nepoznatom terenu, sastavljali svoju ZOOM priču, pokušavali da prepoznamo da li reljefi sa slike pripadaju Zemlji, Marsu ili Mesecu, spajali fizičku aktivnost i binarni kod (Exploding dots ?!).

Ovo sjajno iskustvo je dalo mnoštvo novih ideja za bolji, zanimljiviji, pristupačniji rad sa decom. Evo nekih koje ću/ćeš/će/ćemo/ćete/će primeniti.

„Keep it Short and Simple.“

1. Komunikacija-Zemlja-satelit-rover. Na osnovu mape dela Marsa tročlana ekipa simulira komunikaciju između tima na Zemlji, satelira u orbiti Marsa i rovera na površini Marsa. Zemaljska posada zadaje pravac kretanja satelitu koji to prenosi roveru. Rover izvršava zadatu komandu na osnovu konfiguracije terena. Ako je ravno ide u zadatom smeru, ako  je ispred krater ili uzvišenje onda ne radi ništa. Izveštava o tome satelit koji to prenosi Zemlji koja na osnovu zadatih podataka crta mapu Marsa i pravi novi pravac kretanja.

Ova igra će biti osnov zajedničkog eTwinning projekta sa kolegom Markom Rajićem, nastavnikom geografije iz Osijeka za sad pod ranim nazivom „Kako se snaći na Marsu?“. Ideja se rodila već u Atini, sada je u fazi realizacije. Cilj je povezati nekoliko predmeta i kroz interaktivne časove, prezentacije, takmičenja zainteresovati decu da dalje proučavaju ovu temu. Nadamo se i realizaciji mobilnosti učenika i nastavnika. Ovo će takođe biti i jedna od tema za zajedničko obeležavanje Svetske nedelje svemira 2017 koja se ove godine održava pod sloganom „Exploring New Worlds in Space„.

2. ZOOM priče sjajnog mađarskog  (sada amerikanca) ilustratora i animatora Istvan Banyai se sastoje iz slika koje su povezane pričom, a svaka sledeća je uvećana slika prethodne slike (odatle naziv zoom). Sa ovi slikama sam se sretao ranije ali sam tek ovde shvatio kako ovo može da se primeni na času/predavanju/radionici.

Jedna od priča se može povezati sa astronomijom i STEM obrazovanjem  tako da sam je odmah radio nekoliko puta što na redovnom času, što na sportskom kampu Boomerang 2017. Ima 32 slike ali vi podelite onoliko prvih (ili poslednjih) koliko imate učesnika. Svako dobija po jednu sliku  i ne smeju se pokazivati drugim učesnicima. Na osnovu svoje slike traže sličnu umanjenu ili uvećanu sliku. Komuniciranjem sa drugima svako treba da nađe prethodnika i sledbenika svoje slike kako bi svi stali u jedan niz koji čini priču. Tada svi okreću svoju sliku i pokušavaju da sastave priču. Ova igra traži od učesnika i povećava njihove  sposobnosti (kompetencije) i veštine u  govorništvu, uočavanju, povezivanju, saradnji (kolaboraciji), komunikaciji, grupnom radu, organizaciji. Vredi svakog provedenog minuta.

Na osnovu ove igre i ideja sa Stories of Tomorrow platforme nadamo se ostvarenju projektu sa učenicima u kom ćemo povezati puno predmeta i biti aktivni timski igrači.

3. Binarni kod je sjajna igra u kojoj se povezuje fizička aktivnost, matematike i informatika. Podelite učesnike u grupe po pet (za početak). Prvi u grupi predstavlja predstavlja broj 110(12), drugi 210(102), treći 410(1002), četvrti 810(10002) i peti predstavlja broj 1610(100002)  u dekadnom (binarnom) brojnom sistemu. Kada stojimo onda predstavljamo tu cifru, ako čučnemo onda smo nula. Zadajete brojeve koje grupe treba brzo da predstave svojim telima tako što ostanu da stoje ili čučnu. Na ovaj način možemo zadavati brojeve do 2510=3210=1000002. Prvi u nizu bi trebao vrlo brzo da shvati da je za njega zadatak lak bez obzira na zadati broj. Ako je broj paran on čuči, ako je broj neparan on stoji. Ili za poslednjeg u nizu je isto lako. Ako je broj veći od 16 on stoji, inače čučne.

Igra se može otežati dodavanjem više učesnika. Vrlo poučna, zanimljiva, proaktivna igra koja uvek može da se ponovi. Odmah smo je primenili na sportskom kampu Boomerang 2017.

4. Komunikacija-Uzimanje uzorka. Jedna od vežbi slična prvoj ali ovog puta tim ima dva člana. Po učionici napravite prepreke od stolica, na sredini je jedna stolica sa uzorcima. Partneri iz ekipa se postave na suprotnim stranama pravougaonika koji čine stolice (dijagonalno). Jedan učesnik ima povez na očima i on treba, na osnovu uputstava drugog člana tima, da dođe do stolice sa uzorcima, uzme uzorak i dođe do svog partnera.

5. Prepoznavanje reljefa. Na osnovu slika treba da prepoznamo da li je to reljef sa Zemlje, Marsa ili Meseca. Sa slika je skinuta atmosfera kako se ne bi na osnovu plave ili crvene boje došlo do predpostavke o poreklu slike. Evo jedne za vežbu. Koga interesuje tačan odgovor neka mi piše. Rado ću odgovoriti i poslati original sliku sa još primera. Ovo čisto da vidim da li neko ovo uopšte čita.

Ovo su neke od vežbi-igara-radionica-projekata koje se mogu raditi sa učenicima razvijajući tako mnoge veštine kod njih. Ne bih sad da proširujem raspravu oko nastavnih planova i programa koji su daleko iza bilo kakve ideje o povezivanju predmeta i pomeranju učenja sa pukog ponavljanja činjenica. Na nama nastavnicima je da nekako ove ideje umetnemo u kurikulum i pokušamo da (se) menjamo.

Ako uopšte hoćemo da (se) menjamo.

Advertisements

O DaNe

Math teacher and IT expert with nearly 30 years of experience with interest in math, astronomy, life long learning, dance, music.
Ovaj unos je objavljen pod Astronomija, Matematika i označen sa , . Zabeležite stalnu vezu.

Jedno reagovanje na Svemirski detektivi

  1. Povratni ping: Summer School Athens 2017 | Matematika i oko nje

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s